onsdag 13 februari 2008

Som jag vill vara

Titel: Som jag vill vara
Författare: Katarina von Bredow
Förlag: Rabén & Sjögren
ISBN: 978-91-29-66699




Hon vet att hon försöker lura sig själv. Hon vet att strecket inte bleknar och hon vet att hon har vetat det här redan innan, att kroppen vetat fast hjärnan vägrat förstå. Hon är gravid. Klockan är fyra på morgonen, det är fredag och Jessica är femton år. Hon har haft oskyddat sex en enda gång i sitt liv, och hon är gravid.

Femtonåriga Jessica och jämnåriga Arvid älskar varandra. Visst, de hamnade i samma säng på en fest, men Arvid var inte bara ute efter det. Han älskar henne på riktigt. Allt är frid och fröjd ända tills Jessica märker att mensen inte kommer som den ska.

När Jessica fått sina värsta farhågor besannade, att hon är med barn, brakar helvetet loss. Detta blir knappast bättre av att hon efter mycket om och men bestämmer sig för att behålla barnet. Priset blir högt. Arvid drar sig undan och omgivningen försöker mana henne till abort. Men det finns också dem som stöder henne, och långsamt börjar Jessica inse att det är hon och ingen annan som bestämmer över henne i den här situationen.

Som många andra av Katarina von Bredows böcker handlar Som jag vill vara om kärlek i komplicerade situationer där man måste ta ställning. Det är enkelt att som åskådare dra förhastade moraliska slutsatser, men lika lätt är det efteråt att rannsaka sina åsikter. Passar tonåringar 14-19 år.

1 kommentar:

Anonym sa...

den är så totalt superbra. jag älskar katarina von bredow, jag har läst fem böcker av henne. rekomenderar räcker det om jag älskar dig?