torsdag 7 juni 2007

Antikvariat Blå Spegeln

Författare: Martin Widmark
Uppläsare: Jonas Karlsson
Förlag: Bonnier Carlsen
Speltid: ca 3 timmar fördelat på 3 CD

Detta är första boken i bokserien om David och Larissa. Ytterligare två* har kommit ut och samtliga berör (natur)vetenskapliga och existentiella frågor och riktar sig främst till barn i åldrarna nio till tolv år. Widmark har skrivit väldigt många barn- och ungdomsböcker och är kanske mest känd för sin omtyckta bokserie om LasseMajas Detektivbyrå.

I Antikvariat Blå Spegeln träffas David och Larissa för första gången när de båda hamnar bredvid varandra i klassrummet då de börjar sjunde klass. Davids föräldrar är och forskar i Afrika och han bor därför hos en man vid namn Melkior som har ett antikvariat med inriktning mot biologi och zoologi. En dag är dock plötsligt Melkior spårlöst borta och David tar Larissa till hjälp för att försöka förstå vart han har tagit vägen. Snart förstår de att självaste Charles Darwin har ett finger med i spelet…

Boken är spännande och jag sträcklyssnade på den, vilket gick bra med tanke på att den är rätt kort. Jonas Karlsson gör en väldigt bra inläsning. På sina ställen upplever jag att historien är lite väl enkel och banal, men å andra sidan är jag ju lite äldre än den tänkta målgruppen. Likväl kan jag dock tycka att språket är lite väl svårt ibland, beroende på hur gammal läsaren/lyssnaren är. Dessutom har jag lite svårt för böcker som delvis bygger på fakta och delvis är helt uppdiktade. Exempelvis tror jag inte, utan att avslöja för mycket, att allt som berättas om Charles Darwin är sant. Det krävs då att en ordentlig diskussion kring boken då det kan vara knepigt att skilja dikt från verklighet.




* Den trettonde gästen och Dårarnas ö

Inga kommentarer: