söndag 13 maj 2007

Spider-Man 3

Längd: Över 2 timmar
År: 2007
Regi: Sam Raimi
I rollerna: bl.a. Tobey Maguire, Kristen Dunst, Bruce Campbell
IMDB



Med tanke på hur intressant recensionsmaterial jag samlat på mig sedan Asterix och Vikingarna är det ironiskt att det här handlar om just Spider-Man 3. Doktorander i serievetenskap kan glädjas över skurkar som Sandman, Venom och i viss utsträckning Green Goblin 2. Tillsammans med trippeltråkiga Tobey Maguire tillför de dock endast chamerande meninglösthet

Budskapen i Spider-Man 3 är ”hångla inte med andra om du kilar stadigt” samt ”var inte ihop med en superhjälte, det är asjobbigt” och handlingen... är obefintlig, men fruktansvärt lång. Understryker: Det finns ingen handling. Inget händer!

Filmens ljuspunkt är Bruce Campbell - komiskt geni, actionhjälte och regissören Sam Raimis kompis - med ett bejublat inhopp som kyparfransos i charmerande Pang i bygget-stil.

Det här är en fabulöst meningslös sentida superhjältefilm. Och det kommer från någon som sett Ghost Rider, Blade Trinity, Fantastic Four, Daredevil, Elektra, Superman Returns samt Catwoman.

Jag vet vad jag pratar om.

5 kommentarer:

myrkyr sa...

Hm... Med tanke på din långa lista över mindre lyckade superhjältefilmer, undrar en total novis som jag: finns det alls några bra?

/Wonder Woman

eric sa...

Klart det finns! Batman Year One var klart godkänd.

Sen finns ju alla gamla hulkenfilmer att gotta sig åt. Bra är väl iofs fel ord där kanske >_o

Teddan sa...

Batman Begins var väl rätt hyfsad?;) Har inte sett Spider-Man 3 dock, så den kan jag inte kommentera. Det jag kan säga är att Daredevil förmodligen är den sämsta film jag någonsin sett...

Advent sa...

catwoman ägde juh!
fantastic four och blade trinity också för den delen!
Man måste gå in i filmen med rätt sinnesstämning bara, itne förvänta sig för mycket, helst inget alls ;)

eric sa...

Teddan:
Svårt att plocka ut en sämstafilm bland allt jag lyckats se, men Daredevil är rätt djävla tråkig. Inte ens kultråkig. Bara meningslös.

Advent: Vad är det för sinnesstämning? :D Personligen gick jag in i Catwoman med sinnesstämningen att det skulle vara världens sämsta film. Jag blev ändå besviken. Och kameraarbetet i basketscenen gav mig åksjuka. På en 29-tums-tv.

Blade Trinioty skall dock ha plus för att en wrestlare är med. och så han Berg från tre vänner och en pizzeria!