fredag 30 mars 2007

Osu! Tatakae! Ouendan!

Kategori: Tv-spel
Konsol: Nintendo DS (2005)
Officiell site på japanska
Wikipedia

Jag har nu äntligen tagit mig igenom nybörjarnivån och mindre än halva normalnivån i det japanska rytmspelet Osu! Tatakae! Ouendan! och jag inser att jag inte under några omständigheter kommer att klara av att komma så långt att jag får beskåda de två övre nivåerna.

Spelet är helt på japanska men menyerna är så pass pedagogiska att det går bra att spela ändå.* Historien, så som jag förstått den, är att ett antal människor hamnar i diverse märkliga knipor (allt från en sekreterare som försöker få sin chef att bli förälskad i henne till två poliser som har problem med att ufon försöker ta över staden) och då de skriker ut sin förtvivlan kommer tre samurajaktiga typer till undsättning.


Medan man i takt till den medryckande musiken försöker pricka ett antal punkter i takt, forsätter historien att spelas upp på den övre skärmen och olika saker händer beroende på om man träffar rätt eller inte. Detta gör att det är roligt även för den som bara tittar på men lite trist för den som spelar som på så sätt aldrig få se hela historien.

Bortsett från att spelet är irriterande svårt och att jag misstänker att snurrövningarna som kommer med jämna mellanrum sliter en del på skärmen, så är det ett klart underhållande spel. Det krävs dock att man blundar lite för de stereotypa könsrollerna och märkliga historierna. Den västerländska versionen heter Elite Beat Agents men det räcker att titta på några bilder från spelet för att spä på mina misstankar om att det är långt ifrån lika underhållande. Så denna gången: välj japanskt!


* Det finns dessutom en engelsk översättning av menyer här.

Bildkidnappningar från Tokyopia och Tumb Bandits

2 kommentarer:

eric sa...

Om du tycker att könsrollerna är konservativa i den japanska versionen skall du definitivt hålla dig borta från allt vad Elite Beat Agents heter. Ryktet säger att det skall vara bra mycket värre på den sidan häcken >_>

myrkyr sa...

E - Testat EBA lite nu och än så länge är det mycket sämre, långsammare, kassare och framförallt sjukt dålig musik!

Men könsrolleriet har jag inte märkt så mycket av. Än. Mer än att agenterna är lite väl fjolliga i dansen för att vara coola agenter. Återkommer när jag spelat mer - om jag orkar spela mer vill säga.